Om å gå til legen

Helseproblemene tar du med din lege, mens bilproblemene tar du med oss.

Du kan sammenlikne det å spørre oss om hjelp til feilsøking på ditt kjøretøy eller din maskin med å gå til din lege med helseproblemer. Det blir registrert en sykehistorie, altså at legen stiller deg spørsmål for å forstå ditt problem best mulig, og det blir ofte tatt en blodprøve.

For at vi skal kunne gi best mulig hjelp med å finne feil og utbedre problemer i kjøretøyene og maskinene trenger vi å vite:

  • Hva er feilen?
  • Hvor er feilen?
  • Når opptrer feilen?
  • Hvilke feilkoder finnes?

Det er viktig at du legger med en full feilkoderapport fra komplett kjøretøy. Dette er vår blodprøve som gir oss et bedre utgangspunkt for feilsøkingen. Også maskiner kan det være mulig å få lest ut feilkoder fra.

Merk at det er stor forskjell på kvaliteten på de ulike feilkodeleserne og diagnoseapparatene. De billigere og enklere utgavene gir som regel ikke komplette feilkoder og lagrede hendelsesdata. De har ofte heller ikke tilgang til alle styreenhetene i kjøretøyet. Bruk et fullverdig diagnoseapparat for å få generert feilkoderapporten. Merkevekstedene kan hjelpe deg med dette mot betaling for jobben.

Videre er det noen ting du kan legge merke til og gi oss opplysninger om:

  • Har det blitt utført andre reparasjoner eller jobber på kjøretøyet/maskinen nylig?
  • Hvor hyppig opptrer feilen?
  • Hvor raskt oppstår problemet? Bare med tenning på, eller etter at kjøretøyet eller maskinen er startet?
  • Oppstår feilen under kjøring og skjer det i f.eks. svinger eller humper?
  • Har vær eller temperatur noe å si på når problemet oppstår?
  • Må kjøretøyet f.eks. stå på tomgang, kjøre forover, rygge, stå i gir eller i fri, bremse eller aksellerere hardt eller svakt for at det skal oppstå feil?
  • Har du gjort deg noen tanker om hva feilen kan skyldes, uansett om det høres rart eller usannsynlig ut?
Har du tenkt gjennom disse punktene og er klar til å spørre om hjelp?
Da kan du kontakte oss på telefon 69128900 eller e-post.